Jak si s týmem a ve firmě plánujete úkoly na 2025, aby bylo na konci co oslavovat?

My právě v polovině ledna finishujeme plánování na celý rok a pomalu vzniká náš letošní strategický one-pager. Už loňská verze nám pomáhala udržovat směr, vybrat si ty správné bitvy, zacílit správně rozvoj týmu, rozvrhnout si kroky a měřítka úspěchu.

Strategický plán vzniká postupně a představuje náš klíčový proces. Záměrně si ordinujeme introvertované chvíle hlubokého individuálního rozmýšlení, koučinkových rozhovorů, večerních "aha" momentů při ledové sprše nebo během běhu se sluchátky. Ty pak doplňujeme o extravertované neformální spontánní brainstormingy i strukturovanou skupinovou práci na Fox Day. Při tvorbě plánu propojujeme disciplinovanou vědu s kreativní magií.

V prvním roce se nám dařilo. A to může být překvapivě past. Mohli bychom totiž zlenivět a říct si, že „takhle to stačí, pojďme dělat více toho stejného, nač vůbec něco nového plánovat“. Vědět o té pasti je fajn. Svět se sakramentsky mění pod rukama a my se taky vyvíjíme a chceme to promítnout do nových priorit a úkolů.

Proč vlastně plánujeme? Možná mi dáte za pravdu, že s výsledky se pojí jedna konstanta: Totiž, na co se vědomě zaměříme, to roste. Funguje to skoro jako přírodní zákon. Pozornost je při budování čehokoliv úspěšného náš nejvzácnější zdroj, společně s láskou. Času máme totiž všichni stejně a role dalších zdrojů se obecně přeceňuje. Paradoxně s menším rozpočtem člověk často přemýšlí, jak věci dělat chytřeji. No ne?

Jedno je jisté, ve startupu (který není na steroidech) trest za chyby bolí víc a přichází rychleji. Tak se snažíme to naplánovat dobře, ať máme radost. Vybudovat jasnou a sdílenou představu toho, proč, co a jak hodláme společně dosáhnout. A jak přitom v průběhu poznáme, že jsme na dobré nebo špatné cestě. Výhodou malé firmy je, že pokud se daří, obvykle rychle vidíme, proč. Pokud ne, zpětná vazba přichází rychleji, a pokud jí vnímáme, můžeme se ještě rychleji otočit. Tedy ne jako Titanic.

Možná vám v téhle době na začátku roku bude užitečné se podívat na to, co při plánování zvažujeme letos. Tady je našich 10 kroků:

Jak vypadá úspěch?

V Coca-Cole jsem pochopil moc sdíleného obrazu úspěchu. Pro dosažení průlomových výsledků je užitečné mít jasnou představu, jak úspěch firmy nebo týmu na konci roku vypadá.








Stojí tahle vize za snahu?

  1. Naplňujeme tímhle obrazem úspěchu naše poslání? Je to vůbec úspěch? (relevance)

  2. Ježí se nám při té představě chlupy? (energie)

  3. Věříme tomu, že to dokážeme, když společně zabereme? (odhodlání)

Na stupnici 0-10 chcete být upřímně mezi devítkou a desítkou. Desítka je nebezpečná, protože může značit „Mount Stupid“ – že ve skutečnosti vůbec nevíme, jak těžké to bude. Proto se k těmto otázkám ještě vracíme a odpověď na tuhle otázku chci vědět od týmu až, když máme rozložené velké cíle na konkrétní kroky.

Kým se potřebujeme stát?

Od kamaráda Bena z Wisconsinu jsme se naučili, že jen sama představa úspěchu zdaleka nestačí. Pomůže nám si uvědomit, jak se potřebujeme změnit, abychom úspěchu dosáhli. Jaké jsou naše superdovednosti? Skryté talenty? V čem se chceme zatraceně posunout, jinak to nedáme?

Tady je důležité nelhat si do kapsy, čerpat z kolektivní moudrosti a týmové zpětné vazby.

Zásadní oblasti

Klíčem je zaměřit se při plánování na více klíčových oblastí a hledat mezi nimi synergie, nejen si třeba stanovit finanční cíle. Nám v tuhle chvíli dobře slouží oblasti: (A) rozvoj týmu, (B) zákazníci, (C) wow řešení, (D) marketing a sales (D) fox šelmostroj = procesy a firma (E) finance. V tomto pořadí. Kdykoliv jsme připravení to upravit, až to bude užitečné. A proč více oblastí? Protože když chceme kvalitně obsloužit více zákazníků, musíme na to nastavit infrastrukturu. A se skvělými produkty potřebujeme více facilitátorů, atd. Ty věci jsou propojené a je dobré pracovat v souvislostech.

5 velkých tahů místo jen prvního kroku

Naučili jsme se neplánovat jenom cíle, nebo cíle a první krok. U každého cíle poctivě definujeme 5 kroků, které nás dělí mezi současností a úspěchem. Jako při hraní šachů – dívat se dopředu. To vytváří milníky a pomáhá bojovat s prokrastinací, protože člověk takhle ví, kde začít, a co bude následovat a co bude následovat potom.

Teď si možná řeknete, co když se netrefíme? To vůbec nevadí, nutí nás to přemýšlet. A když se situace na šachovnici ve skutečnosti bude vyvíjet jinak, než jsme plánovali, alespoň vnímáme, v čem jsme se sekli a učíme se spolu. Ďábel je v detailu.

Pohled z vrtulníku a mozaika osobního přispění

Tým i každý člověk v týmu potřebuje přesně pochopit, jak jeho práce přispívá k cílům celé firmy. Z mnohaleté spolupráce z Toyotou jsem si odnesl, jak je důležité zapojit lidi do plánování a umožnit jim budovat zodpovědnost a vnímat souvislosti. V Toyotě tomuto procesu kolegové říkají Hoshin.




„Big Battles“ / „Rocks“

Každý člen lišáckého core týmu si bere osobní zodpovědnost za dotažení konkrétního projektu na první 2 měsíce, kterým říkáme „Rocks“. To jsme si vypůjčili z EOS (enterpreneurial operating systém). Tím získáváme zaměření a trakci. A každé 2 měsíce zase plánujeme na další 2 měsíce. Odebíráme si nové projekty ze společného backlogu a vždy znovu testujeme relevanci a aktuálnost, protože svět se vyvíjí opravdu rychle. A nejsme líní to změnit a vysvětlit si to, pokud na to přijde.

Ukazatele úspěchu (Cíle versus Aktivity)

Ze 4 disciplín exekuce jsme si vzali k srdci užitečnost dvou typů ukazatelů:

Výsledkové ukazatele (např. revenue, NPS, počet zákazníků)

Ukazatele aktivit, tzv. leading indicators (např. interní sharing, onboarding, win-rate nabídek). To nám pomáhá vnímat a hlídat to, co nám pomůže se posunout.

Oddanost a hbitost ve změnách

Jsme věrní našemu poslání – tvořit svět, ve kterém lidi baví naplno žít a pracovat. A díky tomu pomáhat firmám a institucím získávat náskok díky lidem. To měnit neplánujeme.

Jakými kroky ale budeme v roce v dalších letech naše poslání naplňovat, je otevřené. V tom si potřebujeme zachovat pružnost a učenlivost, protože přichází nové potřeby, příležitosti a některé z nich sami vytváříme.

Motivace

Náš tým spojuje možnost pracovat na extrémně zajímavých projektech. Vidět pokroky. Jsa inspirován Daliborem Dědkem, užitečné je zamyslet se i nad tím, jak zainteresovat členy týmu na úspěchu naší firmy. Něco mám už rozmyšlené, ale to sdělím první týmu, v lednu 2026, až bude opět co oslavovat.


Kromě toho, že nám v týmu společné plánování pomáhá se semknout za společnou věcí, tak je to také účinný boj s „blbou náladou“.

Při pohledu na války za humny, pokles poptávky v Německu, politický vývoj v mnoha zemích a smutné dopady požárů v Mostě i Californii, je naše vlastní iniciativa a plánování věc, o kterou se můžeme opřít. Arnold Schwarzenegger by řekl něco jako – věřím ve vizi, plánování a tvrdou práci. A přesně o tom to je.

Na co jsme zapomněli? Co děláte jinak? Plánujete s týmem v OKR nebo na to jdete ještě úplně jinak? O co se s námi můžete podělit?

Sledujte nás a kdybyste se chtěli v téhle disciplíně posunout, ozvěte se. Pomohli jsme nejednomu týmu rozjet dobře rok nebo spolupráci, rádi pomůžeme i vám. Taky když vás napadnou nějaké otázky nebo to vidíte jinak, dejte nám vědět. Zajímá mě to.

Sledujte nás a kdybyste se chtěli v téhle disciplíně posunout, ozvěte se. Pomohli jsme nejednomu týmu rozjet dobře rok nebo spolupráci, rádi pomůžeme i vám. Taky když vás napadnou nějaké otázky nebo to vidíte jinak, dejte nám vědět. Zajímá mě to.

#projectYOU

#NaskokDikyLidem

#strategy

#Happy2025

Přihlašte se do newsletteru.

Nechte nám na sebe e-mail a budete jako první vědět o novinkách a zajímavých eventech.

Vaše osobní údaje jsou u nás v bezpečí. Přečtěte si naše Zásady zpracování osobních údajů.